Nieuwe huisstijl gemeente kost ‘33 tot 36 duizend euro’

Moet dat nu in tijden van bezuinigingen?, was een veel gehoorde reactie op de nieuwe huisstijl en het eveneens nieuwe logo van de gemeente Den Helder. En vooral: hoeveel kost het allemaal? Wethouder Remco Duijnker van communicatie kwam het vertellen in het LOS-radioprogramma De Week Op Zaterdag (DWOZ).

Duijnker vond het oude beeldmerk altijd al ‘vreselijk, terwijl een nieuwe huisstijl (waar het logo onderdeel van is) klaar voor gebruik in de la lag. De in de zomer aangetreden wethouder was er aangenaam verrast door en voert de nieuwe stijl per deze maand door.

En de kosten? Dat valt allemaal wel mee: “33 tot 36 duizend euro”, aldus Duijnker.

“Dat kan niet”, wierp DWOZ pertinent tegen. De bedrijfskleding moet worden aangepast, de belettering op auto’s, het briefpapier, enveloppen, de website enzovoorts. Dat red je niet met dat bedrag!

Volgens Duijnker kan het wel. Ook vindt hij de operatie in tijden van bezuinigingen verdedigbaar. “Het gaat om kosten die vallen onder de bedrijfsvoering”, legde de wethouder uit. Er zijn lopende budgetten voor vastgesteld en daar worden logo en huisstijl uit betaald. Zoals ook de kosten voor personeel, meubilair en apparatuur uit die budgetten worden betaald. Kortom, de uitgaven voor logo en huisstijl staan los van de bezuinigingen op bijvoorbeeld het sociaal domein. Betoogde Duijnker.

Wel kon hij  zich indenken dat de timing van de invoering onhandig is. Zelf had hij het voorjaar van 2019 voor ogen. Maar na intern debat is toch gekozen voor invoering deze maand nog.

“Met deze vernieuwing geven we de stad een nieuw fris imago waarmee we naar de toekomst kijken”, aldus de wethouder.

Reageer als eerste op dit bericht!

Geef een reactie