Één loket Defensie voor klachten

Defensie krijgt 1 loket waar iedereen binnen de organisatie terecht kan met vragen en klachten. Aanleiding daarvoor zijn de aanhoudende berichten over gebrekkig materieel waarmee militairen op pad moeten. Zo berichtte het Algemeen Dagblad over slechte helmen en meldde de Telegraaf dat de scherfwerende vesten over datum zijn.

Volgens Defensie zijn de vesten voor het Korps Commandotroepen (KCT) niet over datum, maar is de garantietermijn verlopen. TNO onderzocht 129 vesten die gebruikt worden bij de opleiding van het KCT op hun ballistische eigenschappen. 120 exemplaren bleken aan de eisen te voldoen, 9 niet. Los hiervan zijn er al nieuwe vesten besteld. De order voor meer dan 600 stuks is de deur uit. Maar zoals dat voor het meeste materieel geldt, kost het tijd voordat ze geleverd zijn. Wel krijgen uit te zenden commando’s nieuwe vesten. Die worden na terugkomst allemaal getest voordat een ander die meeneemt naar een missiegebied.

Volgens het KPU-bedrijf  van Defensie klopt het dat de oorstukken van de helmen van de commando’s problemen veroorzaakten. Hoewel dit de veiligheid niet in gevaar bracht, zijn ze in 2016 al vervangen. De komende jaren vervangt Defensie overigens alle ruim 48.000 helmen.

Vorige week kwam Defensie al in het nieuws omdat de juiste winterkleding voor een oefening in Noorwegen niet is te leveren. Het ging om klachten die vanuit de organisatie in de media belandden.

Minister Ank Bijleveld en staatssecretaris Barbara Visser erkennen dat er veel onvrede in de organisatie heerst. Dit is onder meer omdat de vervanging van bijvoorbeeld kleding, gevechtsuitrusting en ander materieel niet snel genoeg gaat. Maar volgens de bewindslieden komen klachten daarover vaak niet op de juiste plaats.

Daarom komt er zo snel mogelijk een vraag- en klachtenloket waar iedereen terecht kan en adequaat wordt geholpen.

Foto: MinDef.

Reageer als eerste op dit bericht!

Geef een reactie