Contant geld uit de bus

Vanaf 1 januari 2018 zullen alle bussen van Connexxion in de regio Noord-Holland Noord uitgerust zijn met een pinterminal. Het is dan niet meer mogelijk om een vervoerbewijs met contant geld af te rekenen.

Het weren van contant geld op de bus maakt onderdeel uit van de landelijke afspraak binnen de OV-sector om contant geld in de bus af te schaffen vanwege incidenten in de bus. De veiligheid van reizigers en chauffeurs wordt hierdoor verbeterd.

Reizigers zonder OV-chipkaart kunnen vanaf dat moment een vervoerbewijs kopen met hun bankpas of creditcard, zowel met pincode als contactloos.

Van de uitgevraagde alternatieve betaalwijzen (van mobiele telefoon en e-ticket tot aan pinbetaling) komt pinbetaling als beste naar voren, naast het gebruik van de OV-chipkaart. Daarnaast geeft een aanzienlijk aandeel van de incidentele reiziger aan een papieren kaartje te kopen omdat hun OV-chipkaart defect is, er onvoldoende saldo op staat dan wel de OV-chipkaart vergeten is.

Saldo op de OV-chipkaart zetten kan op verschillende manieren: via connexxion.nl/webshop, met automatisch opladen, bij een oplaadautomaat of bij een ophaalpunt. Een overzicht van deze oplaadpunten in de regio’s is te vinden op ov-chipkaart.nl.

Kijk voor meer informatie over alle reisproducten en betaalmogelijkheden op connexxion.nl/betalen.

Reageer als eerste op dit bericht!

Geef een reactie