Marine haalt krachtpatser binnen

De sterkste sleepboot uit de geschiedenis van de Koninklijke Marine is zaterdag in Den Helder gearriveerd. Het gaat om de Noordzee uit de gelijknamige klasse, die uit drie hybride sleepboten bestaat.

De sleepboten hebben een trekkracht van 60 ton, tegen 22 ton van de huidige Linge-slepers. De extra trekkracht is nodig om ook de grootste schepen, zoals het logistieke ondersteuningsschip Zr. Ms. Karel Doorman, bij alle windsterkten veilig te assisteren in de haven.

De Nederlandse scheepsbouwer Damen nam in het Roemeense Galati de bouw van de vaartuigen voor zijn rekening, waarvan de eerste nu in Nederland is. De afgelopen weken legde de Noordzee ruim 3700 zeemijlen af om in Den Helder te komen.

Hoofd Nautische Dienst Herman Schooljan was een van de leden van de zogenoemde ophaalbemanning: “De komende week verhelpt Damen Den Helder alle storingen die we tijdens de reis ontdekten. Daarna beginnen we op dit schip direct met het opleiden van de bemanningen die in maart het tweede schip gaan halen en in juni het derde.”

De sleepboten zijn vernoemd naar de wateren rond Den Helder, naast de Noordzee zijn dat de Waddenzee en de historische Zuiderzee.

De hybride boten van het type ASD2810 worden zowel elektrisch als door een verbrandingsmotor aangedreven. Hierdoor verbruiken ze minder brandstof en stoten minder schadelijke stoffen uit dan bij de huidige sleepboten. De nieuwe slepers vervangen vier van de vijf Linge-klasse sleepboten.

Reageer als eerste op dit bericht!

Geef een reactie